Belgiske Vafler (Belgian Waffles)


Yesterday I made these lovely Belgian waffles. I recently got myself a waffle iron to make the Belgian kind of waffles in stead of the Danish heart shaped ones - and then Julia from One Kitchen posted THIS recipe. I decided I had to try them out - and oh my, am I glad I did!
I topped them with blueberries, strawberries, vanilla ice cream and honey. Anyway, I loved Julia's recipe so much, that I decided to also post it here for you guys to try. I got 15 waffles out of this recipe and ate two - Rest is in the freezer to enjoy some other day! 

I går lavede jeg disse lækre belgiske vaffler. Jeg købte for nyligt et vaffeljern hvor jeg kan lave belgiske vaffler, istedet for de danske hjerteformede vafler.. Og for nyligt lagde Julia frra One Kitchen DENNE opskrift op. Jeg bestemte mig for at prøve dem - og det er jeg sørme glad for at jeg gjorde! De blev toppet med blåbær, jordbær, vanille is og honning. Nå, men jeg synes simpelthen det er så god en opskrift, at I også får den her. Jeg fik 15 vafler ud af opskriften og spiste to - Resten er kommet i fryseren, så de kan varmes op en anden god dag! 


RECIPE/OPSKRIFT (15 waffles/vafler):
- 40g yeast/gær
- 2 dl luke warm milk/lun mælk
- 3 eggs/æg
- 2 tsp vanilla sugar/tsk vanillesukker
- 600g flour/mel
- 210g margarine
- 225g sugar/sukker

1. Add the yeast to the luke warm milk. Make sure it completely dissolves. // Rør gæren ud i den lune mælk. 
2. Add eggs and vanilla and mix. // Tilføj æg og vanille sukker og rør godt. 
3. Now add the flour, little by little, while mixing in between (I made my dough in a stand mixer). // Tilføj nu melet, lidt efter lidt, imens der røres rundt (Jeg lavede dejen i en røremaskine). 
4. Margarine is now going in - again, little by little. Mix until it is completely incorporated into the dough. Now let the dough rise for about an hour (Double size). // Margarinen skal nu i - Og det gøres igen lidt efter lidt. Rør indtil margarinen er helt inkorporeret i dejen. Herefter skal den hæve i ca. en time (Dobbelt størrelse). 
5. When dough is done rising, add a bit of flour onto the table and knead it into the dough. Then sprinkle all the sugar directly onto the table and knead it into the dough. This will make the waffles crunchy! // Når dejen har hævet kommes en smule mel på bordet. Dette æltes så i dejen. Herefter drysses alt sukker på bordet og det æltes så i dejen. Dette gør, at vaflerne bliver lækre sprøde!
6. Cut the dough into 15 and shape them into buns (The dough is quite sticky, so do your best!). // Skær dejen i 15 stykker og form dem til boller (Dejen er ret klistret, så gør det bedste du kan!). 
7. Heat up your waffle iron and put however many buns that fit into it (2 fit in mine, so I made 2 at a time). Take them out when golden and place on a oven grid. They will get crunchy after a few minutes. // Varm dit vaffeljern op og kom så de boller i, som kan være i dit jern (Der kan være 2 i min, så jeg lavede 2 af gangen). Tag dem af når de er gyldne og kom dem på en rist for at køle lidt af. De bliver sprøde efter et par minutter. 
8. Serve with your favorite toppings or freeze. You can heat the waffles directly from the freezer at 180 degrees C for 5-7 minutes. They are NOT good the day after if not frozen. // Server med dine yndlings toppings - eller kom dem i fryseren. Vaflerne kan opvarmes direkte fra fryseren på 180 grader C i 5-7 minutter. De er IKKE gode dagen efter, medmindre de er frosne. 

Comment here: