Drømmekage (Danish Dream Cake)

It had been a while since I'd had this Danish classic, Dream cake. I'd been craving it for a little while and on friday evening I decided to bake it, so I could bring it for my grandparents and I to enjoy at the marked where I was going to sell out from my stuff, the day after. It's a cake with a light vanilla sponge and a caramel coconut flavored topping. 

Det var ved at være et stykke tid siden jeg havde fået et stykke drømmekage, og jeg havde egentlig haft lyst til sådan et lækkert stykke kage i et stykke tid. Så fredag aften bestemte jeg mig for at bage den, så jeg kunne tage den med ud til mine bedsteforældre næste dag, hvor vi skulle stå på marked og jeg skulle se om jeg kunne sælge ud af mine ting. Den blev så lækker og super svampet - Selv 3 dage senere, smagte den fantastisk!
____________________________________________
RECIPE/OPSKRIFT (20x30cm):
Sponge/Bund:
- 300g sugar/sukker
- 4 eggs/æg
- 250g flour/mel
- 3 tsp baking powder/bagepulver
- 50g melted margarine/smeltet margarine eller flydende becel
- 2 dl milk/mælk

Filling/Fyld
- 125g margarine
- 100g shredded coconut/kokosmel
- ½ dl milk/mælk
- 250g brown sugar/brun farin
- ½ tsp cocoa/tsk kakao

1. Turn on the oven at 200 degrees celcius. // Tænd ovnen på 200 grader. 
2. Beat the sugar and the eggs until fluffy and then add in the rest of the ingredients and mix it all together. // Pisk sukker og æg sammen og tilføj dernæst alle de resterende ingredienser og pisk. 
3. Line a 20x30cm baking tin with baking paper and pour the batter in. Bake in the oven for 30-35 minutes. // Put bagepapir i en form der er cirka 20x30cm og hæld dejen i. Bag den dernæst i ovnen i 30-35 minutter. 
4. While cake is baking, it's time to make the filling. Melt the margarine in a pan and then add in the rest of the ingredients and mix it all well together. When the cake is done baking, pour over and bake for another 5 minutes, but this time at 225 degrees celcius. // Imens kagen er i ovnen, er det tid til at lave fyldet der skal ovenpå. Smelt først margarinen i en lille gryde og tilføj dernæst alle de resterende ingredienser og bland godt sammen. Når kagen er færdig med at bage, så hældes fyldet ovenpå og bages i 5 minutter mere, dog på 225 grader denne gang. 
5. Let the cake cool and then serve! // Lad dernæst kagen køle af og server! 

Comments:

1 kathrine johansen:

Hvor ser det bare super lækkert og indbydende ud, jeg har aldrig lavet drømmekage fra bunden af, plejer købe pakkerne, selvom det måske er meget billigere at lave selv! ;)

God aften!
www.kaathrinejohansen.bloggersdelight.dk

Svar: Den er bare SÅ god, denne opskrift! Det er en fra min mors håndskrevne opskrift-mappe, så en fra gemmerne. Den er helt sikkert værd at prøve, fremfor pakkerne, synes jeg - den er nemlig meget nem at lave også, og hvis du fordobler den, så er der til en hel bageplade, så der er til at du eventuelt også kan putte lidt i fryseren! :)
jeanettejewel.blogg.se

Comment here: